Har du behov for, at få luft for noget, at sætte ord på følelser og tanker, og få en menneskelig og faglig respons. Lyttende, anerkendende, og medmenneskelig samtale, sammen med den faglige fundering og psykologisk indsigt (og f.eks. frugtbart helende psykoanalytiske teknikker, i følelsernes og erfaringernes rum). Og dertil mit fokus på skønheden i livet, skønheden inde i mennesket, og skønheden i det vi kan lave, skønheden i det vi ser, og skønheden i de handlinger vi kan gøre, giver glæde og er tilsammen en forståelsesgivende, helende og effektiv vej, til at komme af med Angst, Stress, depression, sårbart selvværd, spisestyring m.m. Der er nærmest ikke noget bedre, end at se et menneske der er holdt op med, at have angst ved at være i verden.​

Om stress, og effektiv og udviklende behandling af stress.

Stress rammer desværre mange i dag.

Oftest giver det et lavere humør, et trist humør. Og ofte samtidig en stor oplevelse af træthed og udbrændthed.

Men trods den store træthedsfølelse, kan personen alligevel have svært ved at sove ordentligt.

Jeg har hjulpet en del klienter der har lidt af stress, og som har været generet af de ekstra gener, stressen har givet.

Jævnligt har det hjulpet alene, at klienten har sat ord på hendes eller hans konkrete udfordringer, arbejdsopgaver, arbejdsbetingelser, og på hverdagens mange gøremål. Idet man derved kan lokalisere hvilke udfordringer, eller hvilke

arbejdsbetingelser, der har givet stresslidelsen. Det kan være, at der er nogle opgaver der er for besværlige. Eller det kan være, at betingelserne, eller følelsen omkring dele af arbejdet, ikke er rar eller ideel for klienten/mennesket.

At sætte ord på, hvad der mest har givet stressen hjælper til, at ændre på måden arbejdet kan gøres. Dertil hjælper det meget at gøre sig nye tanker, i forhold til arbejdet. At have sætninger i hovedet, som gør at man forholder sig mere afslappet til arbejdets opgaver og udfordringer. Endvidere, at lære sig, at kunne koble fra, nogle gange både på arbejdet, og specielt når man har fri. Her kan redskaber fra mindfullness være meget brugbare, og give evne til at koble fra, og være tilstede, f.eks. derhjemme.​

Men, Jeg oplever endnu oftere, at det samtidigt er meget helende og ændrende, i samtalerne også at sætte ord på usikkerhedsfølelse, usikker på om jeg er go nok, og behov for kontrol -følelse, og behov for at nogle ting skal være perfekte. Dette heler og

forstår væk, det meste af grunden til, og muligheden for stress.​

At sætte ord på, hvad der har givet usikkerheds- eller ikke go nok -følelsen. Gør at Selvet og såret heles, og man får en større glæde ved, at være den man er. Ved at sætte ord på sårbarheden, er man blevet større end den, og står bedre, og med en mere afslappet følelse og holdning, i forhold til andre, og til forskellige udfordringer på arbejdet og i hverdagen.

Min oplevelse er, at dette fokus er meget effektivt, men også både spændende, rart, og udviklende for klienten/mennesket. Og også gør at klienten/mennesket, kan tåle mere, og kan mere, med sine forskellige indre farver, også i hverdagen. 

Dette er vigtigt, men også med samtidigt fokus på arbejdets udfordringer, betingelser, nye brugbare sætninger, og redskaber fra

mindfullness, til hjælp til at koble fra, være til stede, og kunne sove bedre.

Hvis du er blevet ramt af stress, er du velkommen til at kontakte mig, ved at ringe, eller ved at skrive nogle sætninger om din gene, via

kontakt/mail formularen i kontaktmenuen. Så løser vi det, via go, rummende, og udviklende samtale, og kaffe.

At komme på den anden side af stressgene, og evt. usikkerhedsfølelse, kræver oftest 3-7 samtaler.

Vh, Thomas R.J. Andersen. 

​Psykoterapeut, individuel, Par- og Familieterapeut   |   Thomas R.J Andersen   |   Vordingborgvej 34   |   4600 Køge   |   Tlf.: 26 85 00 97   |   Mail: ditjeg@ditjeg.dk​